Cliëntenraad – ’t Slot Gameren

Cliëntenraad

Cliënten en de cliëntenraad hebben invloed op het beleid van de instelling. Zij praten mee over bepaalde beleidszaken en over praktische zaken rondom de zorg- en dienstverlening. Ook kan hij gevraagd en ongevraagd advies geven. Uitgangspunt van de Cliëntenraad is de ervaring van de cliënt met de zorg. Daarom is de Cliëntenraad een belangrijk orgaan binnen een zorginstelling.

Wat is een Cliëntenraad?
Een Cliëntenraad is een groep mensen die de gemeenschappelijke belangen van cliënten van een zorginstelling behartigt. Als bewoners van Zorgcentrum ’t Slot krijgt u de kans om mee te praten en mee te beslissen. Het gaat dan over zaken die u als bewoners aangaan, zoals recreatie en ontspanning, de maaltijden, kwaliteit van zorg, sfeer in ’t Slot, identiteit van ’t Slot, samenwerking met andere organisaties, enz. Het gaat ook om bewoners van de Voorburcht of de Slotshof die gebruik maken van diensten van ’t Slot. Elke instelling moet een Cliëntenraad hebben. Dat is geregeld in de WMCZ; de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen.

Samenstelling van de raad
De wet gaat ervan uit dat cliënten van de instelling zelf het beste kunnen opkomen voor hun belangen. Zij zijn de ervaringsdeskundigen op het gebied van zorg, behandeling en begeleiding. Als dit niet mogelijk is, kunnen ook familieleden en andere niet-cliënten lid worden van de Cliëntenraad. De wet zegt wel dat de Cliëntenraad representatief moet zijn: alle groepen cliënten moeten vertegenwoordigd zijn.

Wie maken deel uit van de Cliëntenraad van Zorgcentrum ‘t Slot?
De Cliëntenraad bestaat uit een groep van 5 onafhankelijke personen, d.w.z. dat zij het belang van de bewoner voorop stelt en daarvoor opkomt. Bij de samenstelling van de Raad wordt gekeken naar deskundigheid, betrokkenheid, identiteit en woonplaats van de leden, zodat de Raad zo gevarieerd mogelijk is en representatief is voor de cliënten die hij vertegenwoordigt. Daarmee worden een goede belangenbehartiging en kwaliteitsbewaking verzekerd. De Cliëntenraad heeft een onafhankelijk voorzitter van buitenaf.

Het profiel van een lid ziet er als volgt uit:
– Directe ervaring of betrokkenheid hebben met de zorg- en dienstverlening
– Cliëntenbelang voorop stellen
– Onderscheid kunnen maken tussen eigenbelang en cliëntenbelang
– Gemotiveerd zijn
– Kunnen samenwerken
– Voldoende tijd en inzet hebben
– Kunnen omgaan met vertrouwelijke informatie
– Onderschrijft van harte de grondslag van Zorgcentrum ‘t Slot en kan dit uitdragen

Belangrijk is ook dat de leden graag contact onderhouden met de cliënten! Want het contact met de achterban is de motor van de medezeggenschap. De leden zijn:
Mevr. A. Bij de Vaate (voorzitter)
De heer A.D. Grijzenhout (secretaris)
Mevr. A.W.G. Bauman-Bouman
Mevr. D. van Aalst
Mevr. C. van Driel
Mevr. J. van Wijk

Contact met cliënten
Er vindt overleg plaats met bewoners en familie of andere naasten van de cliënt door middel van huiskamergesprekken en enquêtes.
Voor contact met cliënten uit de thuiszorg is het van belang dat cliënten het daarvoor bestemde formulier invullen en op die manier toestemming geven aan de Cliëntenraad om eventueel contact met hen op te nemen. De wet op de privacy vereist deze toestemming.

Contact met de organisatie
De Cliëntenraad heeft geregeld contact met de bestuurder over beleidsplannen (op korte en lange termijn). De Cliëntenraad kan zowel gevraagd als ongevraagd advies uitbrengen. Om het werk goed te kunnen doen, heeft de Raad recht op informatie door bestuurder en management. Ook kan de Raad informatie vragen aan derden. Het bewaken van de christelijke identiteit speelt hierbij een rol.
’t Slot gaat uit van het harmoniemodel. Dat betekent dat we willen voorkomen dat we tegenover elkaar komen te staan. En dat we ons naast elkaar inspannen om de belangen van de bewoner zo goed mogelijk te behartigen.
De Cliëntenraad behandelt geen individuele klachten, maar kan wel verwijzen naar de klachtenfunctionaris/vertrouwenspersoon van Zorgcentrum ‘t Slot.

Vergaderingen
De Cliëntenraad vergadert gemiddeld 7 keer per jaar. De vergaderingen van de Cliëntenraad worden voor een deel bijgewoond door een lid van het Management Team, die verslag doet van ontwikkelingen in ’t Slot die van belang zijn voor de bewoners. Twee keer per jaar vergadert de Cliëntenraad samen met het Management Team van ’t Slot.

De cliëntenraad is bereikbaar op het e-mailadres: clientenraad@slotgameren.nl. U kunt de cliëntenraad ook telefonisch bereiken via nummer 0418-561451

Klik op de afbeelding om een pdf te downloaden met meer informatie over de Cliëntenraad van Zorgcentrum ’t Slot Gameren.

Scroll naar boven